عودخوشبو


عود یک ماده زنده معطر است که هنگام سوزاندن دود معطری آزاد می کند.عود، دانه های رزین (گاهی با ادویه جات ترشی جات مخلوط می شود) که با بوی معطری می سوزند و به طور گسترده ای به عنوان نذری استفاده می شود. معمولاً آن را بر روی زغال چوب روشن موجود در یک سنبله، یا توری می پاشند. این اصطلاح برای مواد یا عطر به کار می رود. عودخوشبو برای دلایل زیبایی شناختی، عبادت مذهبی، رایحه درمانی، مدیتیشن و مراسم استفاده می شود. همچنین ممکن است به عنوان دافع حشرات استفاده شود.

عودچیست

عود از مواد گیاهی معطر تشکیل شده است که اغلب با اسانس ترکیب می شود. اشکال گرفته شده توسط عود با فرهنگ زیربنایی متفاوت است و با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعداد استفاده ها تغییر کرده است.

عود را می توان به طور کلی به دو نوع اصلی تقسیم کرد: "غیر مستقیم" و "مستقیم سوز".عود غیرمستقیم (یا "عود غیر قابل احتراق") به تنهایی قادر به سوزاندن نیست و به منبع گرمایی جداگانه نیاز دارد.عود مستقیم سوز (یا «عود قابل احتراق») مستقیماً با شعله روشن می شود و سپس باد می شود یا بیرون می زند و یک اخگر درخشان باقی می ماند که دود می شود و عطری دودی آزاد می کند.عود مستقیم، یا خمیری است که در اطراف چوب بامبو ایجاد می شود یا خمیری است که به شکل چوب یا مخروط بیرون می آید.

عودها درگذشته

دسته گل های قابل احتراق توسط مصریان باستان استفاده می شد که از عود در هر دو ظرفیت عملی و عرفانی استفاده می کردند. عود برای خنثی کردن یا پوشاندن محصولات بد بو از سکونت انسان سوزانده می‌شد، اما به‌طور گسترده تصور می‌شد که از شیاطین بدخواه نیز جلوگیری می‌کند و خدایان را با رایحه‌ی مطبوعش خشنود می‌کند. گوی های رزین در بسیاری از مقبره های مصری ماقبل تاریخ در المحسنه یافت شد که نشان دهنده برجستگی عود و ترکیبات مربوط به آن در دوران باستان مصر است.یکی از قدیمی ترین دستگاه های عود موجود از سلسله پنجم سرچشمه می گیرد.معبد دیرالبهاری در مصر شامل یک سری کنده کاری است که اعزامی برای بخور دادن را به تصویر می کشد.

بابلی‌ها هنگام اقامه نماز به پیشوایان الهی، از بخور استفاده می‌کردند.بخور از آنجا به یونان و روم پخش شد.

دستگاه های بخور در تمدن سند (3300-1300 قبل از میلاد) یافت شده است. شواهد نشان می‌دهد که روغن‌ها عمدتاً برای عطرشان استفاده می‌شدند. این اولین استفاده از قسمت های گیاهی زیرزمینی در بخور بود.

 ازعودها برای ایجاد عطرهای مطبوع و همچنین یک ابزار دارویی استفاده می شد. استفاده از آن در پزشکی اولین مرحله آیورودا است که از عود به عنوان رویکردی برای شفا استفاده می کند. عمل بخور دادن به عنوان یک ابزار شفابخش در اعمال مذهبی آن زمان ادغام شد. همانطور که هندوئیسم به بلوغ رسید و بودیسم در هند پایه گذاری شد،عود بخشی جدایی ناپذیر از بودیسم نیز شد. در حدود سال 200 پس از میلاد، گروهی از راهبان بودایی سرگردان تولید عود را به چین معرفی کردند. 

درنتیجه

هر آنچه که باید در مورد چوب عودتان بدانید
سوزاندن عود یا شعر یکی از جنبه های بسیار محبوب فرهنگ بودایی هیمالیا است. استفاده از عود با منشأ آن در آیین‌های بودایی هندی برای ارائه بوی (gandhapuja) و پیشکش دود باستانی Bon (آواز)، سابقه طولانی و اهمیت فرهنگی و مذهبی عمیقی دارد. عود در دنیوی ترین معنای خود، جوهر بوی خوش، یکی از پنج شیء لذت نفسانی را در بر می گیرد.

ماده ای است که حواس را برای ایجاد لذت جسمانی و آرامش روانی تحریک می کند. عود در شکل نهایی خود نمادی از خلوص و کمال تمام اشیاء حس بویایی است و در قالب الهه زن Dugpoema تجسم یافته است. از کانکس روستایی گرفته تا یک معبد بزرگ دولتی، ارائه بخور و دود یک عمل بسیار رایج و ضروری است که روزانه برای اهداف مختلف انجام می شود.

عود از چه چیزی ساخته شده است؟

عود معمولا از یک ماده معطر تشکیل شده است که عطر ایجاد می کند و یک ماده اتصال دهنده قابل احتراق که آن را به شکل خاصی در کنار هم نگه می دارد.مواد معطری که برای تهیه بخور استفاده می شود معمولاً گیاهی هستند و می توانند شامل انواع رزین، پوست، دانه، ریشه و گل باشند.مواد تشکیل دهنده خاص مورد استفاده در بخور می تواند بسته به منطقه و سازنده متفاوت باشد. چند نمونه خاص از مواد معطر که ممکن است بشناسید عبارتند از:دارچین،کندر،مشک،مر،پاتچولی،چوب صندل و...مواد اتصال دهنده قابل احتراق موجود درعود است که مشتعل می شود و بهعود اجازه می دهد بسوزد و دود تولید کند. مواد مورد استفاده متفاوت است، اما می تواند شامل مواردی مانند زغال چوب یا پودر چوب باشد.
 

عودهای دست ساز

در حال حاضر عودهای رایج موجود در بازار با توجه به ترکیبات مختلف را می توان به دو نوع اصلی یعنی عود صنعتی یا شیمیایی و عود دست ساز تقسیم کرد. عود طبیعی عمدتاً استفاده از چوب عود، چوب صندل و سایر موادی است که مستقیماً به عود تبدیل می شوند. این عود معمولا حاوی مواد افزودنی دیگری نیست.

اجزای اصلی عود دست ساز عبارتند از ادویه های طبیعی، چسباننده های طبیعی و کمک های احتراق طبیعی. ادویه های طبیعی عبارتند از عود، چوب صندل و گیاهان مختلف و ادویه های چوبی. چسباننده های طبیعی با درجه بالا و مواد کمکی احتراق بیشتر از پوست پودری خانواده گیاهان کافور، هدر معطر و هدر قرمز تهیه می شوند. این شتاب دهنده ها چسبناک بالایی دارند و اثر احتراق قوی دارند، در تولید عود، ماده چسبنده و احتراق خوبی است.

عود صنعتی

عودصنعتی از ترکیب فرمول خاصی با دستگاه عود تولید می شود. مواد اصلی عودصنعتی که به عود شیمیایی نیز معروف می باشند، شامل پودر چوب، پودر چسبنده گیاهی، آب، پودر معطر یا طعم دهنده، مقدار معینی ماده کمکی احتراق و ... و انواع عود شیمیایی به دلیل فرمولاسیون متفاوت، شکل، رنگ، بو و ... می باشد. متفاوت خواهد بود.

اجزای اصلی عودهای صنعتی عبارتند از تراشه های چوب، طعم دهنده های شیمیایی، چسب های شیمیایی و تسریع کننده های شیمیایی، همچنین تعداد کمی طعم دهنده طبیعی به آن اضافه شده است. معمولاً عطرهای صنعتی، چسب های شیمیایی و عوامل احتراق شیمیایی در احتراق، بنزن و سایر گازهای مضر تولید می کنند.

راه تشخیص عودهای دست ساز از عودهای صنعتی

روش های رایج برای شناسایی عودهای صنعتی و عودهای شیمیایی

از آنجایی که مواد اولیه در طول فرآیند تولید خرد و هم زده می شوند، ویژگی های مواد در بخور تمام شده قابل مشاهده نیست. بنابراین، قضاوت در مورد کیفیت عود از روی ظاهر آن دشوار است. به طور کلی، بیشتر رنگ عود دست ساز خاکستری است (رنگ مات، نه درخشان)، وزن نسبی آن سنگین است و سطح آن کم است.

عود دست ساز مجیک مصباحعود دست ساز بلک بامبا آمریا

عود صنعتی اغلب برای ایجاد رنگی زیبا رنگ می شود و با افزودنی های شیمیایی سطح آن صاف و تمیز می شود. علاوه بر این، به دود تولید شده در هنگام سوزاندن بخور توجه کنید. بخور طبیعی که از دود خارج می شود اساساً سبز و سفید است و دود بخور شیمیایی عمدتاً آبی فیروزه ای است.

عود سیب سبز صنعتی هم

 

یک راه علمی تر برای شناسایی محصولات بخور دادن، تشخیص ترکیب گاز تولید شده در هنگام سوزاندن عود است. روی آزمایش بنزن، تولوئن، زایلن، دی کلروبنزن تمرکز کنید. فقط تولیدکنندگان واقعاً طبیعی بخور به اندازه کافی جسارت دارند که از مقامات بین المللی بخواهند تا آزمایشات دقیق بنزن چهار را انجام دهند. در شرایط زندگی روزمره، شناسایی محصولات بخور عمدتا به تجربه متکی است.

چشیدن دود تولید شده هنگام سوزاندن عود، مستقیم ترین و مطمئن ترین روش شناسایی است. با این حال، به تجربه بالایی برای خبره نیاز دارد. برخی افراد برای مدت طولانی از عودصنعتی استفاده می کنند و ناآگاهانه عادات بویایی اشتباهی را ایجاد می کنند و به اشتباه تصور می کنند که بخور شیمیایی بوی خوبی دارد. بنابراین، باید فرآیندی برای یادگیری و تجربه بخور طبیعی، انباشتن تجربه و پرورش مجدد توانایی صحیح شناسایی عود وجود داشته باشد.

تفاوت عودهای دست ساز با طبیعی

بیشتر برندهایی که در زمینه ی عود فعالیت دارند هردودسته را تولید می کنند.عودهای دست ساز طبیعی تر می باشندوخاصیت درمانی بیشتری نسبت به عودهای صنعتی دارندوهمچنین برای پاکسازی محیط ازآن استفاده می کنند.عودهای دست ساز به دلیل اینکه گوگرد ندارند زمانی که سوزانده می شوند دچار سردرد نمی شویدولی عودهای صنعتی را نباید در محیط بسته استفاده کنید.عودهای دست ساز یک مقدار گرانتر از عودهای صنعتی می باشدکه این تفاوت نیز منصفانه می باشد.

بهترین برند عود

برندهای زیادی در بازاز ایران وجود دارند چون ایران یکی از کشورهایی می باشد که مصرف عودش بالا می باشد.درعودهای صنعتی برند Hem،دارشان سهم بیشتری از بازار را ازآن خودشان کرده اند ورایحه های مشترک زیادی دارند،در عودهای دست ساز برندهایی همچون آمریا،میصباح،ناندیتا،هم،دارشان و...وجود دارند.که شما عزیزان می توانید این محصولات را از فروشگاه آنلاین راشا خریداری فرمایید.

خوشبوترین عود

درعودها رایحه های زیادی وجود دارد که تعدادی از رایحه ها بیشتر از رایحه های دیگر طرفدار دارد.درعودهای صنعتی رایحه هایی همچون:جنگل باران،لوندر،صندل،دارچین ،آنتی استرس و...این رایحه ها رادر برندهای هم و یا دارشان تهیه کنید چون باکیفیت تر می باشند.ودر عودهای دست ساز بلک بامبا برندآمریا،آنستی،لوندروصندل میصباح...ویکی دیگرازعودهای محبوب ،عود شیرازبرندبیک می باشد.برای مشاهده و خرید رایحه های بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید.

عود لوندرعودآنتی استرس همعودکد77آمریاعوددست ساز صندل مصباح

انواع عود

عود انواع مختلفی دارد، از جمله:کویل ها،مخروطی،پودری و دسته چهارم به صورت شاخه ای یا میله ای می باشند.برای سوزاندن عود، ابتدا آن را به آرامی مشتعل کنید. به عنوان مثال، برای سوزاندن یک عود از یک فندک یا یک کبریت برای روشن کردن نوک آن استفاده کنید. هنگامی که عود شعله ور شد، شعله را به آرامی خاموش کنید، معمولاً با دمیدن آن. سپس بخور می درخشد و شروع به تولید دود معطر می کند.
زمان سوزاندن عود به شکل آن متفاوت است. به عنوان مثال، یک چوب عود ممکن است بین 50 تا 90 دقیقه دوام داشته باشد. وقتی عود تمام شد، خودش خاموش می‌شود.

انواع مختلف عود

عود به طور طبیعی یک خطر آتش سوزی است. به گفته برخی از تولیدکنندگان عود، شما باید:

هنگام سوزاندن عود از دستگاه عود یا پایه استفاده کنید. این به جلوگیری ازآتش سوزی احتمالی جلوگیری می کند.
نگهدارنده های عود را روی یک سطح مقاوم در برابر آتش قرار دهید.
هرگزعود سوزان را بدون مراقبت رها نکنید.

عود صندل و لوندروخواص آن ها

اکنون که به این موضوع پرداخته شد، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به انواع مختلف چوب بخور، عطرهای منحصر به فرد و اهداف آنها بیندازیم.

چوب صندل: چوب صندل یک چوب فوق العاده منحصر به فرد با رنگ زرد متمایز و دانه های متراکم است. چوب صندل که بخشی از جنس Santalum است، رایحه ای قوی و ماندگار دارد که سال ها ماندگاری دارد. از این نظر بر خلاف اکثر چوب های معطر دیگر است. بنابراین به طور طبیعی، چوب های عود، چوب صندل رایحه ای شیرین و چوبی دارند که باعث آرامش و آرامش می شود. هنگام مدیتیشن می توانید آنها را بسوزانید. آیا می دانستید که اعتقاد بر این است که آنها به کاهش اضطراب و استرس کمک می کنند؟ خوب، حالا شما انجام دهید.

اسطوخودوس(لوندر): چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده اند که اسانس لوندر پتانسیل درمان موثر بیماری های مختلف مانند بی خوابی، اضطراب، استرس، آلوپسی و دردهای پس از جراحی را دارد. اگر روغن اسطوخودوس می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، می‌توانید کمک کنید اما بپرسید که آیا سوزاندن عودهای اسطوخودوس نیز همین کار را می‌کند، درست است؟ خوب، تا آنجا که می توانیم بگوییم، رایحه گلی و آرامش بخش آنها به آرامش و خواب کمک می کند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها دارای خواص بهبود دهنده خلق و خو هستند.

نعناع هندی: عودهای عود پاتچولی دارای رایحه ای خاکی و مشک هستند که اعتقاد بر این است که به ایجاد و متعادل کردن احساسات کمک می کند. آنها اغلب در اعمال و مناسک معنوی استفاده می شوند. روغن نعناع هندی در رایحه درمانی شتاب بیشتری می گیرد زیرا می تواند به افسردگی، استرس، کنترل گرسنگی و حتی افزایش میل جنسی شما کمک کند. همچنین به دلیل خاصیت دافع حشرات، ضد باکتری و ضد قارچ خود شناخته شده است.

کندر: کندر یک رایحه عود بسیار محبوب است و برای ایجاد یک محیط آرام استفاده می شود. عودهای کندر دارای رایحه صمغی و چوبی هستند که اعتقاد بر این است که آگاهی معنوی را تقویت می کند و خلق و خو را بالا می برد. آنها اغلب در مراسم مذهبی و تمرین های مراقبه استفاده می شوند. ویژگی های آن نیز شامل ثروت، قدرت و پاکی است - به علاوه، ترکیب انرژی خورشیدی با مری شفابخش راهی عالی برای بازگرداندن تعادل به زندگی شما است.

یاس: گیاه یاس فواید زیادی دارد که شاید باور نکنید، مانند خواص ضد عفونی کنندگی آن، کمک به دردهای عضلانی، حالت طبیعی موهای شما، مرطوب کردن پوست، تصفیه هوا، تسکین دردهای قاعدگی، کمک به کاهش وزن و مفید برای کسانی که دیابت دارند بنابراین اعتقاد بر این است که عودهای یاس با رایحه شیرین و گلی خود به آرامش و کاهش استرس کمک می کنند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها دارای خواص تقویت کننده جنسی هستند.

چگونه بهترین عودها را انتخاب کنیم

قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه نوع چوب عودی را بخرید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اول و مهمتر از همه، این را از خود بپرسید: «برای چه هدفی به آنها نیاز دارم؟ آیا این برای کمک به شما در آرامش یا مدیتیشن است؟ یا شاید به تمرکز در جلسات یوگا کمک کند؟ این عوامل نقش بسیار زیادی در انتخاب بهترین چوب بخور برای شما خواهند داشت. تصور می‌شود که رایحه‌های خاص می‌توانند واکنش‌های مختلفی را هم در ذهن و هم در بدن ما ایجاد کنند، بنابراین ضروری است که یکی را انتخاب کنیم که خواسته‌ها و نیازهای شما را برآورده کند.

علاوه بر نوع چوب عود، مهم است که به کیفیت آن نیز فکر کنید. مواد طبیعی و ارگانیک(عودهای دست ساز) معمولاً سالم تر و دوستدار محیط زیست هستند تا مواد مصنوعی. به دنبال چوب های بخور باشید که با استفاده از مواد درجه یک و تا حد امکان کمتر از مواد افزودنی ساخته شده اند.

در آخر، به این فکر کنید که چوب های عود شما از کجا آمده اند. می توانید آنها را از سازندگان صنعتگر که از تکنیک های آزموده شده استفاده می کنند تهیه کنید یا می توان آنها را در مقیاس بزرگ در کارخانه ها تولید کرد. در مورد تامین کننده عود خود و اینکه آیا با آنچه شما برای آن ایستاده اید سازگار است فکر کنید.

تاثیرعوددرسلامتی انسان

آیا سوزاندن عود برای سلامتی فوایدی دارد؟عود برای قرن ها در سراسر جهان استفاده می شود، اما آیا برای سلامتی یا تندرستی فوایدی دارد؟تحقیقات محدودی در مورد مزایای سلامتی احتمالی وجود دارد. بسیاری از مطالعات موجود بر روی ترکیبات عود کندر و مر تمرکز دارند.

سوزاندن عود از دیرباز با اعمال مذهبی و مراقبه همراه بوده است. اما آیا بخور واقعاً اثر آرام بخش یا روانگردان دارد؟

یک مطالعه در سال 2008 در کشت‌های سلولی و موش‌ها، ترکیبی را در رزین کندر شناسایی کرد که می‌تواند پاسخی شبیه به یک داروی ضد افسردگی ایجاد کند. علاوه بر این، پاسخ به این ترکیب در نواحی مغز مرتبط با اضطراب و افسردگی دیده شد. همچنین گیرنده های مرتبط با احساس گرما را فعال می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که برخی از ترکیبات جدا شده از رزین های کندر و مر در موش ها دارای اثر ضد التهابی هستند. محققان چندین ترکیب را از رزین ها جدا کردند و دریافتند که برخی از آنها بسته به دوز، قادر به مهار پاسخ التهابی در موش ها هستند.

البته لازم به ذکر است که محققان در این مطالعات با ترکیبات خالص شده از رزین کندر کار کردند. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا آنها در دود عود وجود دارند و اینکه آیا آنها واکنش مشابهی را در افراد ایجاد می کنند مورد نیاز است.


نظر شما

برای دادن نظر بایدواردحساب کاربری خودشوید

نظرات کاربران