درموردباتری شارژی چه می دانید؟

دراین مقاله اطلاعات جامعی در مورد باتری های شارژی ،طرزکارش،انواع مختلفش ،طول عمرش و...گنجانده شده که بعداز مطالعه نسبت به باتری های شارژی به یک درکی می رسید که بتوانید نسبت به نیازهای خودتان بهترین باتری را انتخاب کنید،درادامه با ما باشید...

پرسیدن سوالی مانند "باتری های قابل شارژ چگونه کار می کنند" ابتدا مستلزم پاسخ به این سوال است که "باتری ها چگونه کار می کنند؟" باتری وسیله ای است که در آن انرژی شیمیایی به الکتریسیته تبدیل می شود. برخی از باتری ها، مانند باتری سرب اسیدی خودرو، انرژی شیمیایی را در یک حلال مایع ذخیره می کنند. باتری های دیگر، مانند باتری لیتیوم یونی در یک تلفن همراه معمولی، انرژی را در هسته لیتیوم ذخیره می کنند.

هنگامی که باتری ها به هم متصل می شوند و الکترون ها اجازه حرکت می دهند، یک واکنش شیمیایی در باتری شروع می شود که باعث آزاد شدن الکترون های اضافی می شود. الکترون ها از طریق یک سیم یا دستگاه حرکت می کنند و سپس معمولاً از انتهای دیگر به باتری وارد می شوند. بنابراین، یک باتری را می توان به عنوان یک ظرف با دو محفظه در نظر گرفت. یک محفظه با مازاد الکترون و یک محفظه با کمبود الکترون. به دلیل بار منفی مشترک همه الکترون ها، آنها در محفظه اول یکدیگر را دفع می کنند، از طریق سیم یا وسیله ای رانده می شوند و در محفظه دوم می پیچند.

البته، باتری ها همه آنطور که در بالا توضیح داده شد ساده نیستند. با این حال، حرکت اساسی الکترون ها در هر یک یکسان است. همچنین، اگر جریان الکترون ها معکوس شود، باتری می تواند دوباره شارژ شود. با وصل کردن یک باتری قابل شارژ به یک پریز برق، جریان الکترون‌ها به سمت اولین محفظه برگشت داده می‌شود و بار دیگر شرایطی برای مازاد الکترون ایجاد می‌کند. در واقع، بسته به نوع باتری، این می تواند به معنای ایجاد یون های لیتیوم جدید، مانند باتری تلفن همراه، یا بازسازی ترکیبات اسیدی، مانند باتری خودرو باشد.

باتری قابل شارژ به عنوان باتری‌ای تعریف می‌شود که از واکنش‌های سلولی برگشت‌پذیر استفاده می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پتانسیل الکتریکی خود را هنگام قرار گرفتن در معرض جریان الکتریکی عبوری به دست آورند. به عبارت دیگر، باتری قابل شارژ به سادگی یک باتری برگشت پذیر است. باتری های معمولی معمولاً دارای چند جزء مجزا هستند، همانطور که در نمودار و لیست زیر توضیح داده شده است.

معرفی جامع باتری شارژی

نمودار بالا عملکرد داخلی یک باتری مشابه باتری لیتیوم یونی را نشان می دهد. چنین باتری هایی شامل اجزای زیر هستند:

آند - انتهای باردار مثبت که از طریق آن الکترون ها از دستگاه خارج می شوند
کاتد - انتهای بار منفی که از طریق آن الکترون ها وارد دستگاه می شوند
الکترولیت - یک محلول مایع که امکان انتقال یون ها را فراهم می کند
جداکننده - یک غشای تراوا که از اتصال کوتاه جلوگیری می کند و در عین حال امکان انتقال یون ها را فراهم می کند
بار - دستگاهی که از باتری برای تغذیه آن استفاده می شود

باتری ها چگونه شارژ می شوند؟

فرآیند شارژ
باتری ها چگونه شارژ می شوند؟ برای شارژ باتری نیاز است که الکترون های اضافی را به سمت نیمه باتری حاوی آند وادار کنید. به طور کلی، این امر باعث تشکیل ترکیبات شیمیایی می شود که می توانند الکترون های اضافی را در خود نگه دارند. این ترکیبات می‌توانند بر پایه لیتیوم (مانند باتری تلفن‌های همراه)، بر پایه قلیایی (مانند باتری‌های یکبار مصرف) یا بر پایه اسید (مانند باتری‌های خودرو) باشند. تفاوت بین باتری های یکبار مصرف و باتری های قابل شارژ ناشی از این است که آیا ترکیبات را می توان با تشکیل دقیقاً همان ترکیبات تخلیه و شارژ کرد. اگر آنها بتوانند، مانند مورد لیتیوم، باتری به راحتی قابل شارژ خواهد بود.

باتری ها چگونه شارژ می شوند

فرآیند تخلیه چگونه انجام می شود؟؟

فرآیند تخلیه اجازه می دهد تا الکترون ها از آند خارج شده و به کاتد جریان پیدا کنند. به طور معمول، این شامل اکسیداسیون ترکیبات موجود در الکترولیت است که باعث ایجاد یک سود خالص در الکترون های آزاد می شود. این الکترون‌ها که دارای بار منفی هستند و بنابراین متقابلا دافعه هستند، سپس از طریق سیم و وسیله‌ای که به آن متصل هستند رانده می‌شوند. پس از انجام کار خود در داخل دستگاه، الکترون ها از طریق کاتد به انتهای دیگر باتری بازگردانده می شوند.

باتری ها چگونه انرژی را ذخیره می کنند؟


باتری ها بسته به طراحی خود انرژی را به روش های مختلفی ذخیره می کنند. با این حال، موضوع رایج این است که انرژی پتانسیل شیمیایی در یک یا چند ترکیب در باتری ذخیره می شود. در باتری لیتیوم یونی، انرژی در لیتیوم ذخیره می شود تا زمانی که باتری شروع به تخلیه کند. در باتری ماشین، انرژی در ترکیبات اسیدی الکترولیت ذخیره می شود. در همه موارد، تخلیه باتری مستلزم اکسیداسیون این ترکیبات است. این یک الکترون اضافی تولید می کند و آن الکترون ها می توانند برای تامین انرژی یک دستگاه متصل استفاده شوند.

 

چه عواملی بر عمر باتری شارژی تاثیر می گذارد؟
 

صدها نوع مختلف باتری شارژی وجود دارد که همه آنها طول عمر متفاوتی دارند. به طور کلی، باتری های قابل شارژ می توانند حدود 500 تا 1000 چرخه شارژ را تحمل کنند. با گذشت زمان، کیفیت آنها کاهش می یابد و دیگر نمی توانند الکترون های آزاد زیادی را در خود نگه دارند یا تخلیه کنند. با این حال، عوامل زیادی می توانند به عمر باتری اضافه یا از آن کم کنند، از جمله موارد زیر.

عمر چرخه ای: اصطلاح "عمر چرخه ای" به چند سیکل تخلیه و شارژ مجدد باتری اطلاق می شود. باتری هایی که چرخه های شارژ کمتری را پشت سر گذاشته اند تقریباً همیشه طول عمر بیشتری خواهند داشت.
دما: به طور کلی، باتری ها در شرایط سرد نگهداری بهتر عمل می کنند. باتری هایی که در معرض گرما قرار می گیرند، شارژ کمتری دارند و معمولا طول عمر کمتری دارند.
شارژ بیش از حد: باتری هایی که بیش از حد شارژ شده اند نیز طول عمر کمتری خواهند داشت. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از سیستم‌های باتری مدرن به طور خودکار چرخه شارژ را زمانی که ظرفیت کامل به دست آمد، پایان می‌دهند و این مسئله را دور می‌زنند.
عمق دشارژ: هر چه باتری سخت تر کار کند، طول عمر آن کمتر خواهد بود. باتری‌هایی که سریع‌تر یا در عمق کمتری تخلیه می‌شوند، اغلب سریع‌تر تحلیل می‌روند و عمر طولانی‌تری ندارند.

بهترین باتری های قلمی ونیم قلمی قابل شارژ

 

صرف نظر از اینکه آنها را در یک ماوس بی سیم، یک اسباب بازی یا یک چراغ قوه قرار می دهید، باتری های قلمی ونیم قلمی قابل شارژ تقریباً همیشه عمر طولانی تری دارند، هزینه کمتری دارند و نسبت به همتایان یکبار مصرف خود باعث ضایعات کمتری می شوند. پس از 10 ساعت تحقیق و هزاران ساعت آزمایش، که بسیاری از باتری های قابل شارژ تقریباً یکسان عمل می کنند. بیشتر آنها در چین، ژاپن یا کره جنوبی ساخته می شوند و تقریباً دارای اجزای مشابه هستند.درفروشگاه راشا می توانید باتری سونی شارژی و باتری پاناسونیک شارژی را با کیفیت وقیمت مناسب خریداری فرمایید.

باتری قلمی شارژی سونیباتری نیم قلمی شارژی پاناسونیکباتری نیم قلمی شارژی سونی

آیا می توانم از باتری های قابل شارژ در دستگاه هایی که از باتری های یکبار مصرف یاآلکالاین استفاده می کنند استفاده کنم؟

آره. در بیشتر شرایط، باتری‌های نیکل متال هیدرید (NiMH) می‌توانند جایگزین باتری‌های اولیه (یک بار مصرف) شوند، مخصوصاً برای دستگاه‌های الکترونیکی با تخلیه بالا. مزایای اصلی این است که پس از سرمایه گذاری اولیه، در هزینه شما صرفه جویی می کنند زیرا می توانید صدها بار از آن باتری ها استفاده مجدد کنید و مزیت اضافی کمک به محیط زیست با صرفه جویی در مواد خام و جلوگیری از هدر رفتن باتری های یکبار مصرف را دارند که در نهایت ممکن است به پایان برسد.

 در محل دفن زباله ممکن است برخی دستگاه‌ها وجود داشته باشند که باتری‌های قابل شارژ مناسب نباشند، به عنوان مثال برخی از مارک‌های رادیو DAB که در آنها از چهار یا شش باتری به صورت سری استفاده می‌شود، و اختلاف ولتاژ بین باتری‌های قابل شارژ NiMh و باتری‌های آلکالاین استاندارد می‌تواند باعث عملکرد ضعیف شود.

آیا می توانم از باتری های قابل شارژ خود مستقیماً  استفاده کنم؟

اگر باتری‌های قابل شارژ شما «از پیش شارژ شده» یا «آماده استفاده» هستند، می‌توانند مستقیماً از بسته مانند باتری‌های یکبار مصرف استفاده شوند. با این حال، باتری های قابل شارژ استاندارد این ویژگی را ندارند، بنابراین قبل از استفاده نیاز به اولین شارژ اولیه دارند.

"شارژ ماندن" به چه معناست؟

باتری‌های شارژی با قابلیت شارژ ماندگار، در صورت عدم استفاده، شارژ خود را بسیار موثرتر نگه می‌دارند. باتری‌های قابل شارژ استاندارد NiMH (آنهایی که فناوری Stay-Charged را ندارند) به تدریج قدرت خود را طی چند هفته و ماه حتی در صورت عدم استفاده (حدود 30 درصد در ماه) در فرآیندی به نام «خود تخلیه» از دست می‌دهند. . این زمانی اتفاق می‌افتد که واکنش‌های شیمیایی داخلی، شارژ ذخیره‌شده باتری را کاهش می‌دهد، حتی زمانی که باتری در حال استفاده نیست. در مقایسه، باتری‌هایی که شارژ می‌شوند، نرخ خود تخلیه پایینی در حدود ۲ تا ۳ درصد در ماه دارند، بنابراین شارژ خود را حفظ می‌کنند و آماده استفاده می‌مانند.

از نظر عملی، استفاده از باتری‌های شارژ شده برای دستگاه‌های روزمره (که باتری‌ها را در مدت زمان کوتاهی به طور کامل تخلیه نمی‌کنند) به این معنی است که در صورت عدم استفاده، قدرت خود را حفظ می‌کنند و بنابراین آماده استفاده خواهند بود و نیازی به شارژ مجدد ندارند. غالبا. برای دستگاه‌های با تخلیه بالا مانند اسباب‌بازی‌های کنترل از راه دور یا دوربین‌های دیجیتال با استفاده از فلاش، یک قابل شارژ استاندارد NiMH با ظرفیت بالاتر ممکن است مناسب‌تر باشد، زیرا در چند روز اول قبل از استفاده از مزایای باتری با شارژ ماندن، قدرت بیشتری خواهند داشت. با این حال، برای دستگاه‌هایی مانند هشدار دود، مشعل‌ها، یا دستگاه‌هایی که کمی کمتر استفاده می‌شوند اما نیاز به شارژ در صورت تقاضا دارند، باتری‌های با شارژ ماندن ممکن است گزینه بهتری باشند.

 

"اثر حافظه" چیست؟ آیا برای باتری های قابل شارژ صدق می کند؟

اثر حافظه زمانی رخ می دهد که یک باتری قابل شارژ قبل از تخلیه کامل ظرفیت آن شارژ شود. سپس باتری ممکن است آخرین سطح دشارژ را «به خاطر بسپارد» و تنها در شارژهای بعدی آن مقدار شارژ را بپذیرد، بنابراین ظرفیت شارژ آن کاهش می‌یابد و زمان سرویس آن کاهش می‌یابد. با این حال، با پیشرفت در فن آوری قابل شارژ، این مشکل در باتری های قابل شارژ مدرن NiMH تقریباً ریشه کن شده است.

کدام باتری ظرفیت برای من بهتر است؟

دستگاه های مختلف به باتری های با ظرفیت متفاوت نیاز دارند. برای مثال تلفن‌های بی‌سیم اغلب شارژ می‌شوند، بنابراین معمولاً فرصتی برای شارژ کامل ندارید، بنابراین یک باتری با ظرفیت کم تا متوسط ​​مناسب است. سایر وسایلی که می توانند از باتری کم ظرفیت استفاده کنند عبارتند از چراغ های خورشیدی باغ یا کنترل از راه دور.

باتری‌های معمولی با ظرفیت کم تا متوسط ​​عبارتند از: باتری‌های سایز AA (800 – 1300 میلی‌آمپر ساعت) و باتری‌های سایز AAA (400 – 800 میلی‌آمپر ساعت)

باتری های معمولی با ظرفیت بالا عبارتند از: باتری های سایز AA (1950 - 2700 میلی آمپر ساعت) و باتری های سایز AAA (950 - 1100 میلی آمپر ساعت)

دستگاه هایی که به باتری های با ظرفیت بالا نیاز دارند شامل ماشین های کنترل از راه دور، دوربین های دیجیتال و برخی اسباب بازی های الکترونیکی هستند. اگر متوجه می‌شوید که به طور مکرر باتری‌ها را تعویض می‌کنید، یک باتری با ظرفیت بالا انرژی طولانی‌تری را ارائه می‌کند.

اگر دستگاه شما به باتری‌هایی نیاز دارد که در بین استفاده‌ها شارژ خود را حفظ می‌کنند و شاید برای مدتی از آنها استفاده نمی‌شود، ممکن است بخواهید یک باتری قابل شارژ با فناوری شارژ ماندن انتخاب کنید، به این معنی که باتری‌ها در بین استفاده‌ها شارژ خود را حفظ می‌کنند.

انواع باتری شارژی

باتری های قابل شارژ برای هر هدفی که ممکن است در نظر گرفته شوند، سرمایه گذاری خوبی هستند. اما، اغلب سردرگمی وجود دارد، زیرا آنها به اشکال مختلف وجود دارند. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از انواع مختلف باتری های قابل شارژ بیندازیم و امیدواریم که کمی منطقی تر باشد.

اول از همه، و این یک مشکل بزرگ است - باید بدانید که دو نوع اصلی شیمی باتری وجود دارد. نیکل متال هیدرید (معمولاً با نام تجاری NiMH) و لیتیوم یون یا به اختصار Li-ion.

باتری شارژیNiMH

اساساً، اینها برای استفاده در هر دستگاهی هستند که به طور معمول سلولهای AA یا AAA قلیایی را می پذیرند.باتری یکبار مصرف معمولاً با ولتاژ 1.5 ولت کار می کنند. سلول های NiMH در ولتاژ 1.2 ولت کار می کنند. این از نظر قدرت به معنای زیادی نیست. اگرچه ممکن است برخی از دستگاه ها به وضوح بیان کنند که برای عملکرد صحیح به 1.5 ولت نیاز دارند. چنین دستگاه هایی از قاعده مستثنی هستند. اگر آنها مشخص نکنند، یک قابل شارژ 1.2 ولت باید به خوبی کار کند.

باتری شارژی لیتیومی

باتری شارژی لیتیومی، یک شیمی کاملاً متفاوت است. اکثر باتری های لیتیومی قابل شارژ برای فروش آنلاین، با ولتاژ 3.7 ولت کار می کنند. اکثر رایانه های لپ تاپ دارای باتری های بزرگتر 18650 هستند که در واحد باتری خود قرار دارند.بسیاری از چراغ قوه های LED امروزی که از لیتیوم یون به عنوان منبع تغذیه اصلی خود استفاده می کنند، این دو نوع را به تصویر می کشند.

مرکزفروش باطری شارژی

مرکز قروش باطری شارژی،فروشگاه آنلاین راشا می باشد که می توانید انواع باتری های شارژی یا غیرشارژی را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری فرمایید.

 


نظر شما

برای دادن نظر بایدواردحساب کاربری خودشوید

نظرات کاربران