هرچیزی که درمورد باتری سکه ای باید بدانید

مقدمه

دراین مقاله اطلاعات جامعی در مورد باتری های سکه ای باشما درمیان خواهیم گذاشت.درادامه خواهیم گفت اصلا باتری سکه ای لیتیومی چی هستش؟؟درچه سایزهایی وجود دارد ،تفاوت و شباهت های سایزهای مختلف و همچنین ویژگی ها و کاربرد باتری های سکه ای را خواهیم گفت و امیدواریم ازاین مطالب بهره ی کافی راببرید.

باتری سکه ای

باتری سکه‌ای که به‌عنوان باتری دکمه‌ای یا ساعت نیز شناخته می‌شود، یک دیسک کوچک، دایره‌ای و از جنس استیل ضدزنگ است که برق دستگاه‌های قابل حمل مانند ساعت‌ها و رایانه‌ها را تامین می‌کند.

باتری‌های سکه‌ای در رایانه‌ها مهم هستند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهند تنظیمات خاصی از سیستم را هنگام خاموش بودن حفظ کنند. برای مثال، باتری CMOS انرژی ساعت سیستم را تامین می‌کند تا کامپیوتر بتواند دفعه بعد که بوت می‌شود چه روزی را به یاد بیاورد. تصویر نمونه ای از باتری سکه ای مدل CR2032 روی مادربرد کامپیوتر است. این رایج ترین باتری  سکه ای است که استفاده می شود.

اکثر باتری‌های سکه‌ای حاوی آلکالاین (دی اکسید منگنز)، لیتیوم یا اکسید نقره هستند و بسته به استفاده می‌توانند چندین سال عمر کنند.این باتری ها چون شبیه سکه هستند به باتری های سکه ای معروف اند.

باتری سکه ای

تفاوت باتری آلکالاین با باتری لیتیومی

باتری های لیتیومی یکی از هوشمندترین سلول های باتری در دنیای باتری ها هستند. باتری های سکه ای خیلی گران نیستند و برای تامین انرژی دستگاه های کوچک، پروژه های LED و غیره ایده آل هستند.

علاوه بر این، فناوری ها و شیمی های مختلفی در مورد سلول های سکه وجود دارد. برخی از سلول ها لیتیومی هستند، در حالی که برخی دیگر آلکالاین یا قلیایی هستند. ولتاژ اسمی باتری های سکه ای آلکالاین 1.5 ولت است، در حالی که ولتاژ باتری های سکه ای لیتیومی 3 ولت است.

باتری سکه ای چگونه کار می کنند؟

یک باتری سکه ای مشابه باتری های AA و AAA کار می کند. بدنه مدور آنها از دو الکترود (کاتد و آند) از فلزات مکمل تشکیل شده است. معمولاً فولاد ضد زنگ بدنه پایینی و پایانه مثبت باتری را تشکیل می دهد.

رویه فلزی عایق شده از ترمینال مثبت ترمینال منفی را تشکیل می دهد. هر دو پایانه توسط یک الکترولیت جدا می شوند که به عنوان جداکننده عمل می کند و همچنین حرکت یون هایی را که نیروی الکتریکی تولید می کند کنترل می کند.

هنگامی که باتری تخلیه می شود یا استفاده می شود، کاتد یون های لیتیوم با بار مثبت دریافت می کند که باعث شارژ مثبت آن می شود. اکنون، کاتد با بار مثبت، الکترون‌هایی (با بار منفی) را که از طریق مدار دستگاه‌ها جریان می‌یابند، جذب می‌کند و تا زمانی که متصل است، دائماً آن را تغذیه می‌کند. معکوس این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که باتری سلولی شارژ می شود.

قابل ذکر است، برای جلوگیری از اتصال کوتاه و نشتی، سازندگان باتری‌های سکه‌ای از مواد شیمیایی پایدار استفاده می‌کنند.

سایز باتری های سکه ای

باتری های لیتیوم سلولی سکه ای در اندازه های مختلفی وجود دارند. هر سلول یک نام رمزگذاری شده خاص دارد که اندازه و شیمی آن را توصیف می کند. استاندارد بین المللی IEC یک سیستم کدگذاری الفبایی را برای نامگذاری این سلول ها مشخص کرده است.

چند نمونه از باتری های سکه ای که مطابق با استاندارد IEC هستند عبارتند از CR2032، CR2025 و CR2016...که این سه سایز از محبوب ترین و پرمصرف ترین بین افراد می باشد که شما عزیزان هرکدام را نیاز دارید می توانید از فروشگاه آنلاین راشا خریداری فرمایید، گاهی اوقات، تشخیص نام باتری سکه ای برای افراد کمی گیج کننده است.

اجازه دهید برای درک نامگذاری، CR2032 را مثال بزنیم!

- حرف اول نشان دهنده شیمی سلول است. حرف "L" برای سلول های آلکالاین یا قلیایی است، در حالی که "C" برای سلول های سکه لیتیومی پیشوند است.
– حرف دوم شکل باتری را نشان می دهد. حرف "R" برای گرد، "F" برای تخت، "S" برای مربع (S) و "P" برای باتری "نه گرد" است.
– عدد مرجع سه تا چهار رقمی روی  باتری نشان دهنده اندازه تقریبی یا دقیق آنهاست. در مثال ما، "2032" نشان می دهد که قطر آن 20 میلی متر و ضخامت آن 3.2 میلی متر است.
از این رو سلول CR2032 یک باتری  لیتیومی گرد با قطر 20 میلی متر و ضخامت 3.2 میلی متر است.

باتری سکه ای پاناسونیکباتری سکه ای 2025کملیون

باتری سکه ای CR2032

   باتری CR2032 یک باتری لیتیومی غیرقابل شارژ سکه ای یا سلول دکمه ای است که ضخامت آن 20 میلی متر در 3.2 میلی متر است. باتری CR2032 بسته به مشخصات سازنده دارای ولتاژ 3 ولت و ظرفیت 240 میلی آمپر ساعت است. CR2032 رایج ترین باتری لیتیومی است که در حال حاضر استفاده می شود. کاربردهای تجاری باتری CR2032 از جاکلیدی خودرو و مادربرد گرفته تا پنل های سیستم امنیتی و سیستم های دید سلاح را شامل می شود. CR2032 همچنین می تواند با زبانه های اتصال نصب شود که به باتری اجازه می دهد تقریباً در هر موقعیتی که لازم است نصب شود. اندازه جمع و جور اما ظرفیت نسبتاً بالا، عمر مفید و تخلیه مداوم باتری CR2032 را به گزینه ای ایده آل برای کاربردهای مختلف تبدیل کرده است.

باتری سکه ای CR2032چقدر دوام می آورد؟

عمر باتری می تواند به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مواد، شرایط نگهداری، زمان نگهداری، رطوبت، آسیب فیزیکی یا دما بستگی داشته باشد. در حالت ایده‌آل، شما یک باتری ساخته شده از مواد با کیفیت بالا را می‌خواهید که در یک منطقه خشک و کنترل شده با آب و هوا و بدون آسیب فیزیکی ذخیره شود. Energizer ادعا می‌کند که باتری‌های لیتیومی سکه‌ای آن‌ها در صورت نگهداری مناسب تا ۱۰ سال عمر مفید دارند. تا آنجا که عمر مفید آن بستگی زیادی به برنامه دارد. باتری CR2032 در جاکلیدی خودرو ممکن است تا 4 تا 5 سال قبل از نیاز به تعویض دوام بیاورد زیرا استفاده از باتری بسیار متناوب است. دستگاه فعال تر مانند Apple Air Tag جدید که امکان ردیابی مداوم اشیاء را فراهم می کند تنها حدود یک سال دوام خواهد آورد.

باتری سکه ای 2032

باتری سکه ایCR2025

باتری CR2025 سکه ای لیتیومی غیرقابل شارژ یا سلول دکمه ای است که قطر آن 20 میلی متر در ضخامت 2.5 میلی متر است. باتری CR2025 دارای ولتاژ بالای 3 ولت، ظرفیت 170 میلی آمپر ساعت، بسته به مشخصات سازنده است. باتری CR2025 یک باتری لیتیوم سکه ای بسیار رایج است و در مقادیر مشابه و در کاربردهای مشابه با CR2032 استفاده می شود. CR2025 برای استفاده در محصولاتی که فضای نصب کمتری دارند نسبت به محصولاتی که از CR2032 استفاده می کنند کمی مناسب تر است. از سوی دیگر، ظرفیت کمتر (mAh) CR2025 عمر مفید کمتری نسبت به CR2032 در کاربردهای مشابه خواهد داشت.

باتری سکه ای 2025

شباهت های بین باتری های CR2032 و CR2025 چیست؟

  CR2025 و CR2032 هر دو باتری سکه ای  لیتیومی 3 ولتی هستند که قطر آنها 20 میلی متر است. از نظر فناوری، هر دو باتری CR2025 و CR2032 دارای ولتاژ، شیمی و قطر یکسان هستند. هر دو باتری می توانند دستگاه های کوچکی مانند ماشین حساب، مادربرد کامپیوتر، وسایل تناسب اندام، قلم لیزری، سیستم های POS، دستگاه های امنیتی، حسگرها، دستگاه های هوشمند ورود بدون کلید در قایق، ساعت های مچی و تجهیزات پزشکی مختلف مانند دماسنج های بالینی، مانیتورهای گلوکز، ضربان ساز قلب، و تانسیومترها هر دو باتری CR2025 و CR2032 از یک سازنده، در صورت نگهداری در شرایط مشابه، ماندگاری یکسانی خواهند داشت.

تفاوت بین باتری های CR2032 و CR2025 چیست؟

  تفاوت آشکار بین این دو نوع باتری ضخامت خواهد بود. ضخامت CR2032 سی و دو میلی متر است در حالی که CR2025 بیست وپنج میلی متر ضخامت دارد. از آنجایی که CR2032 0.7 میلی متر ضخیم تر از CR2025 است، ظرفیت بیشتری (mAh) برای رساندن جریان به بار دارد. یک CR2032 استاندارد به طور اسمی می تواند 225 میلی آمپر ساعت ارائه دهد در حالی که CR2025 متوسط ​​به طور اسمی فقط می تواند 160 میلی آمپر ساعت ارائه دهد. با توجه به ظرفیت کمتر، باتری نازکتر ممکن است دوام زیادی نداشته باشد و ممکن است نیاز به تعویض زودتر داشته باشد.

آیا می توانم از باتری CR2025 به جای CR2032 استفاده کنم؟

  تا زمانی که هر کدام در محفظه باتری قرار می گیرند، CR2025 و CR2032 ممکن است با کمترین اثر به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند، اگرچه CR2032 احتمالاً فقط به دلیل ظرفیت بالاتر (mAh) کمی بیشتر دوام خواهد آورد. در اینجا یک نکته وجود دارد: اگر فقط با CR2025 در دسترس هستید، می توانید یک تکه فویل آلومینیومی یا یک هادی دیگر را تا کنید تا فضای اضافی 0.7 میلی متری را پر کنید. آن را در بالای سمت مثبت (+) باتری قرار دهید و در محفظه را ببندید تا در جای خود ثابت بماند. از تماس خوب با باتری و فنر اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت خطر قطع شدن باتری را تهدید می کنید. اگرچه این ایده‌آل نیست، زیرا CR2025 ممکن است در دستگاهی که برای استفاده از CR2032 طراحی شده دوام زیادی نداشته باشد، می‌تواند در شرایط اضطراری یا کمبود باتری برای کارکردن دستگاه شما مفید باشد.

انواع باتری سکه ای

امروزه باتری ها به خصوص باتری های سکه ای درزندگی انسان ها یک بخش جداناپذیری شده وبه همین دلیل تمام کمپانی هایی که درزمینه ی باتری فعالیت می کنند ،یک بخشش را به باتری های سکه ای اختصاص می دهند که معمولا نیز سه سایز اصلی را در پک های پنج عددی و یا پک های یک عددی عرضه می کنند.که معروف ترین این برندها شامل:باتری سکه ای کملیون،باتری سکه ای مکسل،باتری سکه ای پاناسونیک و... می باشد.

ویژگی های باتری سکه ای

– باتری های سکه ای منبع تغذیه مناسبی برای تجهیزات قابل حمل و ابزارهای الکترونیکی در حال حرکت هستند. اینها استفاده از چیزهای مختلف را در زندگی روزمره تسهیل می کند.
- سلول های لیتیوم سکه ای نسبت قدرت به اندازه و عمر کاری طولانی دارند. همچنین، عمر مفید قابل توجهی در حدود 7 تا 10 سال دارند.
– این باتری ها بادوام هستند و در شرایط نامساعد آب و هوایی مانع عملکرد آنها نمی شوند. همچنین این باتری ها مستعد نشتی، انفجار یا احتراق غریزی نیستند.
– تا زمانی که این سلول ها به برد مدار لحیم نشده باشند، مونتاژ و جداسازی این سلول ها بسیار راحت و بدون دردسر است.
– سلول‌های سکه‌ای خود تخلیه کمی دارند، بنابراین می‌توانند شارژ خود را حتی در صورت عدم استفاده برای مدت طولانی نگه دارند. شما می توانید به طور مداوم از آنها در یک ساعت مچی برای بیش از یک سال استفاده کنید.

کاربرد باتری سکه ای

امروزه، ما به طور فزاینده ای از ابزارهای کوچکتر یا دستگاه های شخصی قابل حمل استفاده می کنیم. برای راه اندازی این دستگاه ها، ما به باتری هایی نیاز داریم که به راحتی در آنها قرار گیرند. باتری‌های سلولی سکه‌ای معمولاً برای چنین دستگاه‌هایی با اندازه کوچک استفاده می‌شوند.

این سلول‌ها به ما کمک می‌کنند هنگام استفاده در ساعت‌های مچی مراقب زمان استفاده از آن باشیم. از دیگر کاربردهای رایج باتری های سکه ای می توان به ماشین حساب، کنترل از راه دور، کارت خوان های بانکی، بازی های الکترونیکی، ترازو دیجیتال، کلید ماشین و غیره اشاره کرد.

اینها حتی در تجهیزات پزشکی کوچک مانند دماسنج های دیجیتال استفاده می شوند. برای ضربان سازها، یک سلول باتری سکه ای می تواند ضربان قلب مصنوعی را برای 5 تا 10 سال ایجاد کند.

علاوه بر این، باتری های سکه ای برای پروژه های بسیار کوچک یا کم مصرف مناسب هستند. اینها برای تست ال ای دی ها و تامین انرژی شمع های الکترونیکی چراغ چای و وسایل یکبار مصرف مفید هستند. به غیر از باتری های یکبار مصرف (یا یکبار مصرف)، باتری های قابل شارژ نیز در اندازه های مختلف موجود هستند. با این حال، آنها ظرفیت کمتری نسبت به قبلی دارند.

باتری سکه ای از کجا بخرم؟

دراین چندسال اخیر با فراگیر تر شدن باتری ها در زندگی روزمره ،فروش باتری سکه ای نیز با افزایش تقاضا بیشتر شده وشما می توانیداین محصول را از کلیدسازی ها،دکه ها ،فروشگاه های در سطح شهر وحتی بیشتر سوپرمارکت ها تهیه فرمایید.ولی اگر باتری سکه ای زیاد مصرف می کنید سعی کنید از فروشگاه های آنلاین قیمت را به دست آورید وبعد آن را خریداری کنید معمولا کلیدسازی ها وسوپر مارکت ها پنجاه درصد گرانتر می دهند.از فروشگاه آنلاین راشا با قیمت مناسب می توانید خریداری کنید.

بهترین مارک باتری سکه ای

بهترین مارک باتری سکه ای،باتری سکه ای مکسل رنگ طوسی ویا بنفش،می باشد که از تکنولوژی لیتیومی بهره مند می باشد وتاریخ انقضای این محصول تا ده سال می باشد.البته این نظر حاصل تجربه ی ده ساله ی مجموعه ی ما می باشد که به صورت مستقیم با مصرف کننده ها در ارتباط هستیم.برندهای دیگری نیز وجود دارند که در این زمینه خوب فعالیت می کنند مانند باتری سکه ای کملیون،باتری سکه ای دوراسل و...

باتری سکه ای مکسل

عمر باتری سکه ای

عمرباتری سکه ای ،ده سال می باشد اگر لیتیومی باشد ،باتری سکه ای معمولی نیز وجود دارد که تاریخ انقضای سه ساله دارد مانند باتری سکه ای تیانکیو که قیمت آن از نوع لیتیومی پایین تر می باشد البته همه ی این ها به شرایط نگهداری، زمان نگهداری، رطوبت  یا دما بستگی دارد.به فرض مثال باتری سکه ای مکسل در یک ریموت خودرو که زیاد استفاده می کند نهایتا 3سال می باشد ولی در شرایط عادی همه چی خوب باشد تا ده سال عمر می کند واگر باتری سکه ای معمولی باشد مانند باتری سکه ای تیانکیو درحالت مثال بالا نهایتا شش ماه کار کند ودرحالت عادی سه سال...

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی از باتری سکه ای لیتیومی به شما بدهیم که تا بتوانید درک کاملی از این تکنولوژی به دست آورید.ودرنتیجه باتری سکه ای که ما روزانه از آن استفاده می کنیم برای آسان تر کردن زندگی ما طراحی شده است. برای اجرای دستگاه های قابل حمل یا ابزارهای الکترونیکی ایده آل است. با افزایش استفاده از دستگاه های الکترونیکی کوچک، این نوع باتری ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. بسیاری از باتری‌های سکه‌ای لیتیومی ممکن است بسیار شبیه به هم به نظر برسند، زیرا اغلب دارای قطر یکسانی هستند اما ضخامت کمی متفاوت دارند. برای خرید مناسب ترین باتری های لیتیومی به اندازه سکه، مهم است که بدانید به چه اندازه ای نیاز داریدکه همه ی این نکات در قسمت های بالا گفته شد وامیدواریم بهره مند شوید واگر در این مقاله نکته یا نظری دارید خوشحال می شویم باما درقسمت نظرات ،باما درمیان بگذارید.

 

نظر شما

برای دادن نظر بایدواردحساب کاربری خودشوید

نظرات کاربران